Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o obratech a vyvažování ve výchově a vzdělávání

2. 08. 2018 18:54:01
Dějiny pedagogiky jsou dějinami prostupujících se obratů: k dítěti – ke společnosti – ke kultuře. V nich se odráží funkce výchovy a vzdělávání: personalizační – socializační – enkulturační. To, oč při obratech jde, je vyvažování.

Jako začínajícímu autorovi v žánru nedělních krasořečí mi radili, abych se ukotvil v pedagogice obrácené k dítěti (zvané též pedocentrické či individuální). Odtud se prý krasořeči píší nejlépe. Je tomu tak proto, že se zde pěstují význačná a atraktivní témata jako např. humanita, svoboda vzdělávání, sepětí se životem, přirozený vývoj, dětská spontaneita a další.

Slogany ... zde jste člověkem..., vycházíme vstříc vaší individualitě..., zohledňujeme požadavky / potřeby / možnosti / zájmy našich klientů..., nabízíme vzdělávání připravené na míru..., i Ty můžeš studovat... apod. značkují obrat k individualitě a jsou samozřejmou součástí PR agendy vzdělávacích institucí tím spíše, čím více mají potřebu prosadit se na trhu se vzděláváním.

Koneckonců proč ne, je přece nepředstavitelné, že by vzdělávací instituce příklon k dítěti (individualitě) nedeklarovaly. Pokud se jim daří deklarované realizovat v praxi, což už tak samozřejmé být nemusí, naplňují personalizační funkci výchovy a vzdělávání. Ta je zaměřena k podpoře individuálního osobnostního rozvoje (tedy k „umění být sám sebou“), což rozhodně není málo. Je však otázkou, zda je to dost.

A v tomto momentu začíná příslušná nedělní krasořeč vykazovat vady na kráse, což je pro krasořeč docela zásadní problém. Naplňování personalizační funkce jako by nebylo dost. Horizont výchovného a vzdělávacího úsilí by podle všeho měl být širší. Co (vše) by však měl zahrnovat a jak o tom psát nedělní krasořeč – toť je otázka.

Jako začínajícímu autorovi mi radili, abych se pro tento účel ukotvil v takzvané pedagogice kultury. Odtud prý se krasořeči vyvažující jednostrannost přístupu obráceného k dítěti píší nejlépe. Pedagogika kultury totiž doceňuje fakt, že děti jsou a asi i nadále budou součástí určitých skupin (společenství a společností) fungujících v rámci kultury.

Z toho vyplývá potřeba naplňovat ve výchově a vzdělávání také jejich socializační a enkulturační funkce. Socializační proto, aby lidé dokázali „být mezi sebou“, a enkulturační proto, aby rozuměli tomu, odkud přicházejí, kde jsou, jaké to je a proč, a aby s tím dokázali (re)produktivně zacházet.

Z uvedených důvodů se považuje za pokrok a výdobytek, když se ve výchově a vzdělávání daří překračovat horizont personalizace směrem k socializaci a enkulturaci.

Nevím, jak komu, ale mně tohle jako krasořeč zní – a to už jsem se obával, že to nedám dohromady. To by však byla neděle bez neděle a to, jak známo, nemá být...

Autor: Tomáš Janík | čtvrtek 2.8.2018 18:54 | karma článku: 6.41 | přečteno: 225x

Další články blogera

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: na závěr o křehkosti konsensů ve vzdělávání

Úkol dneška: vybruslit z rozporů ve věcech výchovy a vzdělávání... Vznešenost konsensů a obtížnost jejich dosahování... Bedna s nápisem fragile pro transport konsensů... Šťastný a veselý nový školní rok...

2.9.2018 v 7:37 | Karma článku: 6.06 | Přečteno: 237 | Diskuse

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o alternativách v reakci na odcizení

Pocit odcizení, sociálního chladu a nepřiměřeného tlaku na výkon pro výkon... To jsou příčiny rostoucího zájmu o pedagogické alternativy včera, dnes a možná i zítra. Rozvíjí se „pedagogika záchrany“ a vynalézá se flexischooling...

23.8.2018 v 21:08 | Karma článku: 5.16 | Přečteno: 336 | Diskuse

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o ničem a o všem ve vzdělávání

Zkoušel jsem napsat něco o ničem a zjistil jsem, jak obtížně uchopitelné něco je, když má být zprostředkováno jiným. Otevřel se problém obsahu, o nějž jde, nemá-li docházet k vyprazdňování (ve) vzdělávání...

16.8.2018 v 21:45 | Karma článku: 8.75 | Přečteno: 367 | Diskuse

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o posilování ruky trhu a o učení v rukou samouků

Ruku v ruce s tím, jak se ruka státu uzavírá, ruka trhu posiluje. Kdo by řekl, že vzdělávání může být tak dobrý byznys. Čím vyšší výlohy, tím naléhavější potřeba převést učení co nejdříve do rukou samouků...

11.8.2018 v 22:31 | Karma článku: 6.79 | Přečteno: 335 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Václav Junek

Hudba z jiného světa

Pár poznámek k hudbě, které už jsem chtěl hodně dlouho sepsat, ale jak známo, o tom se píše velmi složitě. Hudba totiž překračuje hranice našeho světa a o takových věcech by se podle Wittgensteina mělo raději mlčet.

18.3.2019 v 18:30 | Karma článku: 8.74 | Přečteno: 249 | Diskuse

Libor Čermák

Tzv. "alternativu" nepovažuji za žádné zázračné umění, ale za krizi kultury

Díky panu kardinálovi se opět dostaly na přetřes podivné hry, které se odehrály vloni na kontroverzní divadelní přehlídce v Brně. Protože to jsou kusy jakési "experimentální alternativy", musím takové divadelní pokusy odsoudit.

18.3.2019 v 17:35 | Karma článku: 31.81 | Přečteno: 570 |

Lubomír Zemanec

Exkluzivní kniha - Aťka Janoušková

Každý dobře zná úžasnou včelku Máju a tedy i báječný hlas, který ji propůjčila herečka, dabérka a zpěvačka paní Aťka Janoušková. Všem nám bude tato dáma opravdu scházet, protože nás navždy opustila.

18.3.2019 v 13:00 | Karma článku: 5.11 | Přečteno: 147 | Diskuse

Karel Sýkora

Tears For Fears – Woman In Chains

Tears for Fears je anglická pop-rocková skupina, která se dala dohromady v roce 1981 ve městě Bath. Hlavní dvojicí skupiny jsou Roland Orzabal a Curt Smith.

18.3.2019 v 8:17 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 67 |

Dana Šumová

Blanka zve na hezkou chvilku s: Jaromírem Nohavicou (3. část)

Říkám si čím dál naléhavěji, jak bohužel stále platí, že nejohroženějšími zůstávají ti nejistí. Nejde jen o šikanu. Jak snadno se pranýřují ti, kteří přiznávají vlastní omyly. Jakékoliv. Stačí, že je rozhořčeně, veřejně nepopřou.

18.3.2019 v 7:30 | Karma článku: 14.25 | Přečteno: 257 | Diskuse
Počet článků 8 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 361

Vzděláním učitel - odborností pedagog. Zajímá se o otázky výchovy, vzdělávání, školy a učitelství. O prázdninách vede nedělní krasořeči, přes rok praktikuje a zkoumá vzdělávání. 

Najdete na iDNES.cz