Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o budování důvěry v profese

19. 07. 2018 13:42:04
Krize důvěry aneb nikdo nevěří nikomu (ani slovo)... Jak se to může týkat profesí (lékařů, právníků, učitelů...) a našeho vztahu k nim? Proč a jak budovat důvěru v profese? A jak to souvisí akreditováním a skládáním účtů?

Na první pohled se zdá, že kolem profesí (lékařů, právníků, učitelů...) je vše dokonale promyšleno, nikde žádný problém. Ve skutečnosti však mnohé nasvědčuje tomu, že profese dnes procházejí krizí důvěry, a to spolu s celými oblastmi své působnosti (zdravotnictví, právní systém, školství...).

Lze tak usuzovat mj. z toho, jak úspěšně se zde prosazuje přístup akontability (povinnosti skládání účtů). Ten lze v duchu bonmotu – důvěřuj, ale prověřuj – chápat jako vyslovení nedůvěry těm, kteří provozování dané oblasti zajišťují. Přístup akontability dost možná produkuje stav, kdy nikdo nevěří nikomu (ani slovo), pročež není jiné možnosti než povinnosti skládat účty. Stav je to nešťastný a pro profese problematický.

Říká se, že profese představují unikátní formu povolanosti k řešení (existencionálních) problémů lidí a společnosti. Svoji povolanost mají profese opakovaně prokazovat úspěchem. Očekává se, že práce profesionálů bude mít výsledky typu: lékař vyléčí, obhájce obhájí, učitel naučí, a nepřipouští se, že by mohly existovat objektivní důvody, proč se tu a tam tyto výsledky nedostaví. V dané souvislosti používaný bonmot – profese jsou ne-možnými povoláními – se jeví jako nemožný.

Z uvedeného je patrné, že s důvěrou v profese je to jaksi složitější. Není sporu o tom, že úspěch v praktickém konání důvěru v profese zakládá a udržuje. Kromě toho se ale důvěra v profese zakládá na předpokladu, že profesionálové opírají své jednání o unikátní typ vhledu a vědění, které nelze jednoduše nahradit ani suplovat. Profesionálovo vědění je ne-běžné, specializované a místy se může jevit jako tajemné. Osoby stojící mimo profesi k němu nemají přístup, ačkoliv je do jisté míry „zveřejněné“. Jde však o to, že bez intenzivního (typicky víceletého studia) se v něm lidé nejsou schopni vyznat, natož je lege artis aplikovat. Mimochodem, uplatňují-li profese různé systémy akreditování profesního vzdělávání a licencování dosaženého vzdělání, činí tak proto, aby garantovaly kvalitu, budovaly důvěru a dodávaly legitimitu svému počínání.​

Princip akreditování tudíž spočívá ve vkládání důvěry v určitý systém či postup, v určitou osobu či skupinu osob, v určitou organizaci či instituci apod. Akreditováním říkáme, že věříme, že ten, kdo má něco dělat, bude vědět, co má dělá, a bude umět to dělat. Skládání účtů (přístup akontability) má být součástí akreditování, nikoliv jeho alternativou. Pouze za předpokladu propojení obou přístupů – akreditování a skládání účtů – má tato nedělní krasořeč smysl a pouze takto lze směřovat k budování důvěry v profese, jak je přislíbeno v jejím názvu. Konec dobrý – všechno dobré.

Autor: Tomáš Janík | čtvrtek 19.7.2018 13:42 | karma článku: 8.38 | přečteno: 368x

Další články blogera

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: na závěr o křehkosti konsensů ve vzdělávání

Úkol dneška: vybruslit z rozporů ve věcech výchovy a vzdělávání... Vznešenost konsensů a obtížnost jejich dosahování... Bedna s nápisem fragile pro transport konsensů... Šťastný a veselý nový školní rok...

2.9.2018 v 7:37 | Karma článku: 6.06 | Přečteno: 252 | Diskuse

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o alternativách v reakci na odcizení

Pocit odcizení, sociálního chladu a nepřiměřeného tlaku na výkon pro výkon... To jsou příčiny rostoucího zájmu o pedagogické alternativy včera, dnes a možná i zítra. Rozvíjí se „pedagogika záchrany“ a vynalézá se flexischooling...

23.8.2018 v 21:08 | Karma článku: 5.16 | Přečteno: 345 | Diskuse

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o ničem a o všem ve vzdělávání

Zkoušel jsem napsat něco o ničem a zjistil jsem, jak obtížně uchopitelné něco je, když má být zprostředkováno jiným. Otevřel se problém obsahu, o nějž jde, nemá-li docházet k vyprazdňování (ve) vzdělávání...

16.8.2018 v 21:45 | Karma článku: 8.75 | Přečteno: 377 | Diskuse

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o posilování ruky trhu a o učení v rukou samouků

Ruku v ruce s tím, jak se ruka státu uzavírá, ruka trhu posiluje. Kdo by řekl, že vzdělávání může být tak dobrý byznys. Čím vyšší výlohy, tím naléhavější potřeba převést učení co nejdříve do rukou samouků...

11.8.2018 v 22:31 | Karma článku: 6.79 | Přečteno: 340 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Petr Bajnar

Jak jsem volil v eurovolbách

Přiznám se, že když jsem dnes dopoledne šel poprvé v životě k volbám do EP, cítil jsem přitom určité rozpaky.

25.5.2019 v 14:20 | Karma článku: 14.90 | Přečteno: 942 | Diskuse

Zdeněk Majzlík

Vrací nás zpět kolo dějin nebo vlastní hloupost?

Již delší dobu je na některých našich náměstích vidět masy demonstrantů s transparenty, megafony, píšťalkami, trubkami, hrdě vypnutou hrudí a jiskrným pohledem,

25.5.2019 v 11:38 | Karma článku: 40.83 | Přečteno: 1848 | Diskuse

Miroslav Gruner

Emotivní vysvětlení, proč prý je ohleduplné ženám o trochu míň platit.

S pointou neotálím: Protože se zjistilo, vědecky ;-) , že ženám se pracuje v chladu hůř než mužům , tudíž je potřeba pro ně víc topit, aby jim to šlo:-) A prý se jim hůř pracuje i v nadměrném teple. Jak nastolit spravedlivé mzdy:

24.5.2019 v 20:45 | Karma článku: 12.54 | Přečteno: 493 | Diskuse

Jan Ziegler

Toho pána pozdrav, ten je od dráhy a kriminálníci na železnici

Starý pan Šultés dělal výpravčího v Brně – Králově Poli, pocházel ze staré ajznboňácké školy a nenáviděl komunisty i proto, že jeho rodině sebrali hospodu. Já měl štěstí, že mě zaučoval na praxi.

24.5.2019 v 18:13 | Karma článku: 28.54 | Přečteno: 850 | Diskuse

Karel Trčálek

Podle J. Ovčáčka není lhář M. Zeman, ale Z. Šarapatka. Čekal někdo něco jiného?

Prohlášení tzv.prezidentova mluvčího J. Ovčáčka k případu pana Z. Šarapatky na Ovčáčkově twiteru je nádhernou ukázkou hradního lhaní. Kdo to má vlastně zapotřebí?

24.5.2019 v 17:38 | Karma článku: 36.69 | Přečteno: 1741 | Diskuse
Počet článků 8 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 369

Vzděláním učitel - odborností pedagog. Zajímá se o otázky výchovy, vzdělávání, školy a učitelství. O prázdninách vede nedělní krasořeči, přes rok praktikuje a zkoumá vzdělávání. 

Najdete na iDNES.cz