Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o nevšednosti neděle a školy

11. 07. 2018 16:23:22
Neděle neměla nikdy zevšednět. Neděle měla zůstat nedělí, stejně jako škola měla zůstat školou. Neděle i škola nás mají (mít) k tomu, abychom se vymanili z každodennosti a zabývali se věcmi vyššího řádu.

Neděle a škola jsou pozoruhodným způsobem propojeny. Prapůvodní význam slova scholae (škola) odkazuje k aktivitám provozovaným v čase ne-dělním. Ty měly představovat protiváhu vůči pracovním aktivitám provozovaným přes týden a měly člověku napomáhat k (sebe)přesahu. Dle původního záměru měla tedy nejspíše neděle být dnem školním. Došlo však k tomu, že namísto neděle se školními dny staly dny mimo neděli. A tak škola zevšedněla. Všednost školy vyústila v její ne-jedinečnost. Začaly se vytrácet příležitosti k (sebe)přesahu. Školní učení se více a více podobalo učení se životem. Protagonisté pedagogiky života pod heslem „nejlepší školou je život“ načrtli program odškolnění společnosti.

A tak se stalo, že Život začal ve velkém vyučovat. Lekce, které lidem uděloval, však byly příležitostné a neuspořádané, jak už to v životě bývá. Nebyly vedeny žádnou systematikou ani metodikou, neboť nesledovaly jakýkoliv edukační záměr. Chyběl v nich prostor pro (sebe)přesah, takže učení nebylo učením – pokusy o ně totiž setrvávaly v zabořenosti v každodennosti.

Celkově vzato ve společnosti došlo ke snížení předpokladu pro vzájemné dorozumění a porozumění mezi lidmi (a generacemi), pro kulturní (re)produkci a udržení kolektivní paměti i pro jakékoliv další učení a pozvání. Život se totiž málo staral o to, že existuje určité obsahové jádro vědění, které má být mezigeneračně sdíleno/tradováno proto, že zakládá obsahové pouto jako podmínku dorozumění a porozumění.

Navzdory tomu to nakonec dobře dopadlo (píšu nedělní krasořeč – poznámka autora). Lidé ve své zabořenosti do každodennosti dělali různé věci tak dlouho a tak intenzivně, že potřebu (sebe)přesahu přece jen nahlédli a zhodnotili. Tak například: komunikovali, až vynalezli jazyk; počítali, až vynalezli číslo... (Sebe)přesah nakonec připsali svému nejnovějšímu vynálezu jakožto jeho hlavní úlohu. Ten (za blíže neobjasněných okolností) nazvali školou a provozovali jej výhradně v čase ne-dělním.​

Autor: Tomáš Janík | středa 11.7.2018 16:23 | karma článku: 7.38 | přečteno: 289x

Další články blogera

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: na závěr o křehkosti konsensů ve vzdělávání

Úkol dneška: vybruslit z rozporů ve věcech výchovy a vzdělávání... Vznešenost konsensů a obtížnost jejich dosahování... Bedna s nápisem fragile pro transport konsensů... Šťastný a veselý nový školní rok...

2.9.2018 v 7:37 | Karma článku: 6.06 | Přečteno: 255 | Diskuse

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o alternativách v reakci na odcizení

Pocit odcizení, sociálního chladu a nepřiměřeného tlaku na výkon pro výkon... To jsou příčiny rostoucího zájmu o pedagogické alternativy včera, dnes a možná i zítra. Rozvíjí se „pedagogika záchrany“ a vynalézá se flexischooling...

23.8.2018 v 21:08 | Karma článku: 5.16 | Přečteno: 345 | Diskuse

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o ničem a o všem ve vzdělávání

Zkoušel jsem napsat něco o ničem a zjistil jsem, jak obtížně uchopitelné něco je, když má být zprostředkováno jiným. Otevřel se problém obsahu, o nějž jde, nemá-li docházet k vyprazdňování (ve) vzdělávání...

16.8.2018 v 21:45 | Karma článku: 8.75 | Přečteno: 377 | Diskuse

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o posilování ruky trhu a o učení v rukou samouků

Ruku v ruce s tím, jak se ruka státu uzavírá, ruka trhu posiluje. Kdo by řekl, že vzdělávání může být tak dobrý byznys. Čím vyšší výlohy, tím naléhavější potřeba převést učení co nejdříve do rukou samouků...

11.8.2018 v 22:31 | Karma článku: 6.79 | Přečteno: 340 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Josef Nožička

Radní pro školství za Piráty žádá školy, aby omluvily studenty kvůli účasti na stávce

Je v pořádku, když příslušný radní pro školství žádá ředitele škol, aby omluvili žáky kvůli jejich účasti na stávce za ochranu klimatu?

23.9.2019 v 8:03 | Karma článku: 22.97 | Přečteno: 327 | Diskuse

Michael Laitman

Pět druhů lásky, aneb jak lidé vnímají lásku.

Lidé vnímají postoj ostatních k sobě odlišně. Gary Chapman, autor knihy „Pět druhů lásky“, jíž se prodalo pět milionů výtisků, popsal různé přístupy a vnímání každého typu člověka z hlediska vnímání lásky.

23.9.2019 v 7:55 | Karma článku: 9.78 | Přečteno: 84 | Diskuse

Luboš Chott

Chodím městem a dívám se za vrata aneb Nadržuje Jiránek Rozdělovu?

Myslím si, že kdyby kladenský primátor Jiránek bydlel například jako já u kročehlavského Václaváku, tak by byl vyštaficírovaný a bez povalujících se individuí, ale... Protože bydlí v Rozdělově, tak máme Václavák i já smůlu.

23.9.2019 v 7:12 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 75 | Diskuse

Karel Januška

Důkazy a názory

Vědní obory obvykle zkoumají příčinné souvislosti mezi nějakými jevy. Když Archimedes zkoumal, zda zlatník spotřeboval všechno zlato k výrobě šperku, objevil zákon, kterému se učí děti na všech školách druhého stupně.

23.9.2019 v 5:04 | Karma článku: 6.62 | Přečteno: 138 | Diskuse

Hana Rebeka Šiander

Co dělat, když se vám prohánějí divocí prasáci pod okny?

V posledních letech se v naší zemi přemnožila divoká prasata. Myslela jsem si, že se mě tohle téma nebude týkat. Když jsem ale v noci uslyšela pod okny funění a chrochtání, zhruba tři metry od postele, pochopila jsem svůj omyl!

22.9.2019 v 19:03 | Karma článku: 19.20 | Přečteno: 731 | Diskuse
Počet článků 8 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 371

Vzděláním učitel - odborností pedagog. Zajímá se o otázky výchovy, vzdělávání, školy a učitelství. O prázdninách vede nedělní krasořeči, přes rok praktikuje a zkoumá vzdělávání. 

Najdete na iDNES.cz