Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o třídní knize, kterou hledáme už sedmý rok
Z Cimrmanovy hry víme, jaké pozdvižení na straně řídicích a kontrolních orgánů nastane, když zmizí třídní kniha. Ano, školy jsou byrokratickým podnikem a třídní kniha je jedním z nástrojů školské byrokracie. Do třídní knihy se zapisuje, co / kdo / kdy / jak vyučuje, respektive učí (se).
Tak například: 27. září, podstatná jména – rod, číslo, pád – opakování / samostatná práce. Třídní kniha – za roky školní docházky tisíce stran záznamů o tom, co bychom měli umět…
Kde se však bere to, co se do třídní knihy zapisuje? Další důležitý nástroj školské byrokracie: osnovy, nověji kurikulární dokumenty, zkráceně kurikulum. Učit se tomu musí, neboť je to v osnovách – tak nějak zní příslušné školské nařízení. Kontrolní orgány prověřují míru korespondence toho, co je uváděno v třídních knihách, a toho, co je v osnovách. Je-li vše v pořádku, úřední šiml zařehtá. A pokud by snad mělo být něco v nepořádku, řešením je založit někam třídní knihu.
Smyslem této krasořeči ovšem není lamentovat nad tím, že škola je byrokratickým podnikem. Daleko spíše jde o to vysvětlit, že je zde něco, co školu vymezuje v jejím cílovém zaměření a v její obsahové náplni. A toto něco je kurikulum.
Kurikulum vymezuje školu tím, že stanovuje cíle a obsahy vzdělávání. Obecně vzato, kurikulární (vzdělávací) programy jsou ve škole od toho, aby zajistily reprodukci kulturního dědictví a současně připravily mladé lidi na řešení problémů života a světa. To, co má kurikulum zajišťovat směrem k oborům, lze označit jako oborovou propedeutiku - škola totiž připravuje nové generace pro práci v oborech. To, co má kurikulum zajišťovat směrem k životu a světu, lze označit jako životní propedeutiku či jako přípravu na život. Z napětí mezi tradováním kulturního (oborového) kánonu a přípravou na život v tušené budoucnosti se zakládají hlavní funkce školy.
Pokud jde o aktéry – do hry vstupují politici, jejichž úlohou je vymezit a zdůvodnit vzdělávací poslání školy. Jejich prodlouženou rukou jsou tvůrci vzdělávacích programů, tj. programátoři kurikula. Část z nich pracuje na národní úrovni – vytvářejí rámcové vzdělávací programy, ostatní působí na úrovni školy (jako učitelé) a v daných rámcích vytvářejí školní vzdělávací programy. Tvůrci rámcového kurikula zajišťují také výběr a strukturaci vzdělávacího obsahu. Učitelé-praktici jsou zde potom od toho, aby zajišťovali samotné zprostředkování obsahů žákům. Přitom jde o vytváření mostů mezi životními zkušenostmi žáků a obsahy zahrnutými do kurikula.
Fakt, že kurikulum vymezuje školu, zůstává nedoceněn, přestože v posledním desetiletí u nás probíhala reforma kurikula, jejímž cílem bylo přimět a naučit pedagogy rozvíjet své školy cestou tvorby školních vzdělávacích programů. Práce s kurikulem však byla a je ve školách mnohdy chápána jako nadmíru byrokratická záležitost. Na druhou stranu, při kurikulární reformě se řadě škol podařilo využít práci na kurikulu pro svůj prospěch a rozvoj. Takže možná budoucnost škol přece jen do jisté míry závisí na budoucnosti kurikula.
Výzvou při vytváření kurikula je také nastavení cílů vzdělávání. Proměňuje-li se společnost ve směru přijímání plurality a současně individualizace v hodnotových orientacích, ve světonázoru, v religiozitě, ve způsobech vedení života a podobně, je otázkou, jak na to reagovat při vymezování obecných cílů vzdělávání. Prozatím si lze povšimnout, že v důsledku uvedeného dochází k sekularizaci školy a pedagogického působení. Kurikulum se jeví jako cílově – hodnotově – neukotvené, zejména pokud jde o jeho spirituální a etickou dimenzi.
Další problém se týká vzdělávacího obsahu. Na otázku, které vědění má být zprostředkováváno ve škole, se dříve odpovídalo: to, které je součástí kánonu – tj. prověřeného a autoritativního vědění v jednotlivých oborech. Jenomže odvozovat vědění pro školu z kánonu znamená vytvořit kurikulum sice obsahově hodnotné, avšak v principu zastaralé (součástí kánonu není to, co neprověřila tradice) a přehlcené (kánon je rozsáhlý).
Největší výzvou v oblasti kurikula bude však asi hledání rovnováhy mezi tradováním minulého (orientací na kulturu a obory) a přípravou na budoucnost (orientací na žáky a život). Nakonec se snad přece jen podaří zkomprimovat velké téma do stručného doporučení. Což takhle: Lidi posilovat a věci objasňovat?
Tomáš Janík
Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o (vy)chování řeznického psa
Račte si pro své ratolesti přát vychování řeznického psa? Náš výchovný ústav je tou nejlepší volbou na poli edukace. Tisíce děkovných dopisů!
Tomáš Janík
Nedělní pedagogické krasořeči: na závěr o křehkosti konsensů ve vzdělávání
Úkol dneška: vybruslit z rozporů ve věcech výchovy a vzdělávání... Vznešenost konsensů a obtížnost jejich dosahování... Bedna s nápisem fragile pro transport konsensů... Šťastný a veselý nový školní rok...
Tomáš Janík
Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o alternativách v reakci na odcizení
Pocit odcizení, sociálního chladu a nepřiměřeného tlaku na výkon pro výkon... To jsou příčiny rostoucího zájmu o pedagogické alternativy včera, dnes a možná i zítra. Rozvíjí se „pedagogika záchrany“ a vynalézá se flexischooling...
Tomáš Janík
Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o ničem a o všem ve vzdělávání
Zkoušel jsem napsat něco o ničem a zjistil jsem, jak obtížně uchopitelné něco je, když má být zprostředkováno jiným. Otevřel se problém obsahu, o nějž jde, nemá-li docházet k vyprazdňování (ve) vzdělávání...
Tomáš Janík
Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o posilování ruky trhu a o učení v rukou samouků
Ruku v ruce s tím, jak se ruka státu uzavírá, ruka trhu posiluje. Kdo by řekl, že vzdělávání může být tak dobrý byznys. Čím vyšší výlohy, tím naléhavější potřeba převést učení co nejdříve do rukou samouků...
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar
Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...
Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste
Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...
Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump
Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...
USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek
USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...
- Počet článků 10
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 409x