Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o alternativách v reakci na odcizení

Pocit odcizení, sociálního chladu a nepřiměřeného tlaku na výkon pro výkon... To jsou příčiny rostoucího zájmu o pedagogické alternativy včera, dnes a možná i zítra. Rozvíjí se „pedagogika záchrany“ a vynalézá se flexischooling...

Téma pro tuto krasořeč čerpám z historické paralely. Zdá se (mi), že dnes je tomu podobně jako kdysi, i když samozřejmě trochu jinak. Reformní / alternativní pedagogické směry jsou v současnosti na vzestupu – stejně jako byly na počátku 20. století. A vypadá to, že mají i společný výchozí bod. Je jím pocit odcizení, sociálního chladu a neživotnosti byrokratizovaného školského systému v kombinaci s orientací na výkon pro výkon a efektivitu v ekonomizující se oblasti veřejného zájmu, jíž vzdělávání (kdysi) bylo.

Ale pěkně popořádku od začátku, jedno po druhém.

Nepřiměřená autoritativnost, přílišné lpění na tradičních výukových metodách, pohlavková didaktika, mechanické způsoby učení – to vše a ještě mnohé další bylo škole vytýkáno na přelomu 19. a 20. století. Nehumánnost – tímto slovem lze vystihnout kritiku školy, která se jevila jako odvrácená od dítěte a člověka vůbec. Výtky jsou podkládány údaji o narůstajícím počtu dětských sebevražd zapříčiněných tyranií školy. Leitmotivem kritiky je přetěžování dětí, na pedagogických kongresech se začínají ozývat lékaři a požadují, aby ve školách byly respektovány zásady (psycho)hygieny apod. Kritizována jsou zejména tehdejší gymnázia.

Kritika školy ústí do odezvy v podobě reformně pedagogického hnutí, jehož programem je hledání nové / lepší verze školy, výchovy a vzdělávání a jejich prostřednictvím též společnosti a života. Poptávka po nové škole sílí, mj. vlivem proměny způsobu života. Takzvaná „reforma života“ jako program počátku 20. století je reakcí na odcizení, jemuž lidé čelí v měnící se společnosti, která se modernizuje, institucionalizuje, racionalizuje apod., což vede k pocitu vykořenění a k obtížím při hledání smyslu života.

Jak vidno, reforma života má také svůj pedagogický rozměr. V nových výchovných a vzdělávacích koncepcích je dán obratem k dítěti, k životu, k přírodě a ke společenství a je nesen aktivizujícími a činnostními výukovými postupy nabízejícími prostor pro autonomii (svobodu, samostatnost, sebeřízení) učících se.

V přenesení do současnosti nezbývá než položit si otázku, zda dnešní zájem o pedagogické alternativy není opět reakcí na odcizení, na sociální (dnes navíc digitální) chlad, na přesmíru byrokratizované provozování škol, na tlak na výkon a jeho výkaznictví, na efektivizaci vzdělávání stále výrazněji ovládaného rukou trhu apod. A že je také reakcí na změnu životního stylu – o tom žádná.

Odezvy jsou tedy dost možná podobné. Kdysi, stejně jako dnes dochází k tomu, že vedle vzdělávání ve škole – pokud se problematizuje – posiluje vzdělávání, které je se školou spjato volněji, popř. se vymezuje do podoby odškolštění a odškolnění (unschooling).

Vyvést děti ze školy, která se zproblematizovala, a převést je do vzdělávání mimo školu (typicky domácího) se zdá být pochopitelným, a vlastně nezbytným opatřením v krizové situaci. Na nějaký způsob se zde ozývá motiv „záchrany“, díky němuž se reformní / alternativní pedagogice dostává sluchu a může se realizovat v praxi, jak postřehl E. Skiera (in Kasper, T. et al. (2008). Německé a české reformně pedagogické vzdělávací a výchovné koncepty – analýzy, komparace. Liberec: TUL, s. 46).

Faktem nicméně zůstává, že mnoho rodin cestu „odškolnění“ z různých důvodů nechce nebo nemůže následovat a sní o něčem na pomezí. O něčem mezi světem školy a světem mimoškolního (event. domácího) vzdělávání. Těší se, že někdo přijde s vynálezem, který oba světy propojí a půjde vstříc ideálu a duchu doby, jímž je pružnost neboli flexibilita. Něco takového by se muselo nazývat flexi... ...schooling. A jako by se stalo.

S myšlenkou flexischoolingu přichází v 70. letech 20. stol. R. Meighan, který si všímá, že rodiny praktikující domácí vzdělávání a školy nemusí být nutně v opozici. Naopak, jde o to vybudovat pružné vztahy a vytěžovat to nejlepší z obou světů. Mají se vzájemně otevírat a flexibilizovat tak, aby umožnily zohledňovat měnící se podmínky života společnosti, rodin i jednotlivců, jehož reforma je podle všeho opět na pořadu dne.

Autor: Tomáš Janík | čtvrtek 23.8.2018 21:08 | karma článku: 8,41 | přečteno: 378x
  • Další články autora

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o třídní knize, kterou hledáme už sedmý rok

Ztratí se třídní kniha, prosím. Je to studentská legrace a já mám pro studentskou legraci pochopení. Ale, chlapci, vždyť my už tu třídní knihu hledáme sedmý rok... A to už, nezlobte se, to už pomalu přestává být vtipné. (J. Cimrman)

24.1.2021 v 20:47 | Karma: 7,59 | Přečteno: 344x | Diskuse| Kultura

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o (vy)chování řeznického psa

Račte si pro své ratolesti přát vychování řeznického psa? Náš výchovný ústav je tou nejlepší volbou na poli edukace. Tisíce děkovných dopisů!

16.1.2021 v 16:34 | Karma: 8,37 | Přečteno: 594x | Diskuse| Kultura

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: na závěr o křehkosti konsensů ve vzdělávání

Úkol dneška: vybruslit z rozporů ve věcech výchovy a vzdělávání... Vznešenost konsensů a obtížnost jejich dosahování... Bedna s nápisem fragile pro transport konsensů... Šťastný a veselý nový školní rok...

2.9.2018 v 7:37 | Karma: 7,03 | Přečteno: 283x | Diskuse| Kultura

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o ničem a o všem ve vzdělávání

Zkoušel jsem napsat něco o ničem a zjistil jsem, jak obtížně uchopitelné něco je, když má být zprostředkováno jiným. Otevřel se problém obsahu, o nějž jde, nemá-li docházet k vyprazdňování (ve) vzdělávání...

16.8.2018 v 21:45 | Karma: 9,16 | Přečteno: 394x | Diskuse| Kultura

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o posilování ruky trhu a o učení v rukou samouků

Ruku v ruce s tím, jak se ruka státu uzavírá, ruka trhu posiluje. Kdo by řekl, že vzdělávání může být tak dobrý byznys. Čím vyšší výlohy, tím naléhavější potřeba převést učení co nejdříve do rukou samouků...

11.8.2018 v 22:31 | Karma: 6,79 | Přečteno: 346x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

EU se od zemí jako Česko naučila hodně o Kremlu i Putinovi, řekla Leyenová

26. dubna 2024  18:09,  aktualizováno  18:29

Díky hořkým zkušenostem, které mají země ze středu a východu Evropy se Sovětským svazem, se...

Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení

26. dubna 2024  18:16

Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem

26. dubna 2024  17:05

Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 409x
Vzděláním učitel - odborností pedagog. Zajímá se o otázky výchovy, vzdělávání, školy a učitelství. O prázdninách vede nedělní krasořeči, přes rok praktikuje a zkoumá vzdělávání. 

Seznam rubrik