Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o obratech a vyvažování ve výchově a vzdělávání

Dějiny pedagogiky jsou dějinami prostupujících se obratů: k dítěti – ke společnosti – ke kultuře. V nich se odráží funkce výchovy a vzdělávání: personalizační – socializační – enkulturační. To, oč při obratech jde, je vyvažování.

Jako začínajícímu autorovi v žánru nedělních krasořečí mi radili, abych se ukotvil v pedagogice obrácené k dítěti (zvané též pedocentrické či individuální). Odtud se prý krasořeči píší nejlépe. Je tomu tak proto, že se zde pěstují význačná a atraktivní témata jako např. humanita, svoboda vzdělávání, sepětí se životem, přirozený vývoj, dětská spontaneita a další.

Slogany ... zde jste člověkem..., vycházíme vstříc vaší individualitě..., zohledňujeme požadavky / potřeby / možnosti / zájmy našich klientů..., nabízíme vzdělávání připravené na míru..., i Ty můžeš studovat... apod. značkují obrat k individualitě a jsou samozřejmou součástí PR agendy vzdělávacích institucí tím spíše, čím více mají potřebu prosadit se na trhu se vzděláváním.

Koneckonců proč ne, je přece nepředstavitelné, že by vzdělávací instituce příklon k dítěti (individualitě) nedeklarovaly. Pokud se jim daří deklarované realizovat v praxi, což už tak samozřejmé být nemusí, naplňují personalizační funkci výchovy a vzdělávání. Ta je zaměřena k podpoře individuálního osobnostního rozvoje (tedy k „umění být sám sebou“), což rozhodně není málo. Je však otázkou, zda je to dost.

A v tomto momentu začíná příslušná nedělní krasořeč vykazovat vady na kráse, což je pro krasořeč docela zásadní problém. Naplňování personalizační funkce jako by nebylo dost. Horizont výchovného a vzdělávacího úsilí by podle všeho měl být širší. Co (vše) by však měl zahrnovat a jak o tom psát nedělní krasořeč – toť je otázka.  

Jako začínajícímu autorovi mi radili, abych se pro tento účel ukotvil v takzvané pedagogice kultury. Odtud prý se krasořeči vyvažující jednostrannost přístupu obráceného k dítěti píší nejlépe. Pedagogika kultury totiž doceňuje fakt, že děti jsou a asi i nadále budou součástí určitých skupin (společenství a společností) fungujících v rámci kultury.

Z toho vyplývá potřeba naplňovat ve výchově a vzdělávání také jejich socializační a enkulturační funkce. Socializační proto, aby lidé dokázali „být mezi sebou“, a enkulturační proto, aby rozuměli tomu, odkud přicházejí, kde jsou, jaké to je a proč, a aby s tím dokázali (re)produktivně zacházet.

Z uvedených důvodů se považuje za pokrok a výdobytek, když se ve výchově a vzdělávání daří překračovat horizont personalizace směrem k socializaci a enkulturaci.

Nevím, jak komu, ale mně tohle jako krasořeč zní – a to už jsem se obával, že to nedám dohromady. To by však byla neděle bez neděle a to, jak známo, nemá být...

Autor: Tomáš Janík | čtvrtek 2.8.2018 18:54 | karma článku: 9,14 | přečteno: 263x
  • Další články autora

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o třídní knize, kterou hledáme už sedmý rok

Ztratí se třídní kniha, prosím. Je to studentská legrace a já mám pro studentskou legraci pochopení. Ale, chlapci, vždyť my už tu třídní knihu hledáme sedmý rok... A to už, nezlobte se, to už pomalu přestává být vtipné. (J. Cimrman)

24.1.2021 v 20:47 | Karma: 7,59 | Přečteno: 343x | Diskuse| Kultura

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o (vy)chování řeznického psa

Račte si pro své ratolesti přát vychování řeznického psa? Náš výchovný ústav je tou nejlepší volbou na poli edukace. Tisíce děkovných dopisů!

16.1.2021 v 16:34 | Karma: 8,37 | Přečteno: 594x | Diskuse| Kultura

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: na závěr o křehkosti konsensů ve vzdělávání

Úkol dneška: vybruslit z rozporů ve věcech výchovy a vzdělávání... Vznešenost konsensů a obtížnost jejich dosahování... Bedna s nápisem fragile pro transport konsensů... Šťastný a veselý nový školní rok...

2.9.2018 v 7:37 | Karma: 7,03 | Přečteno: 283x | Diskuse| Kultura

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o alternativách v reakci na odcizení

Pocit odcizení, sociálního chladu a nepřiměřeného tlaku na výkon pro výkon... To jsou příčiny rostoucího zájmu o pedagogické alternativy včera, dnes a možná i zítra. Rozvíjí se „pedagogika záchrany“ a vynalézá se flexischooling...

23.8.2018 v 21:08 | Karma: 8,41 | Přečteno: 378x | Diskuse| Kultura

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o ničem a o všem ve vzdělávání

Zkoušel jsem napsat něco o ničem a zjistil jsem, jak obtížně uchopitelné něco je, když má být zprostředkováno jiným. Otevřel se problém obsahu, o nějž jde, nemá-li docházet k vyprazdňování (ve) vzdělávání...

16.8.2018 v 21:45 | Karma: 9,16 | Přečteno: 394x | Diskuse| Kultura

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o posilování ruky trhu a o učení v rukou samouků

Ruku v ruce s tím, jak se ruka státu uzavírá, ruka trhu posiluje. Kdo by řekl, že vzdělávání může být tak dobrý byznys. Čím vyšší výlohy, tím naléhavější potřeba převést učení co nejdříve do rukou samouků...

11.8.2018 v 22:31 | Karma: 6,79 | Přečteno: 346x | Diskuse| Společnost

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o zakládání základů ve škole zvané základní

Je-li něco základní, je to důležité, neboť se to týká něčeho, na čem se má stavět... Podcenit základy znamená riskovat zhroucení... Ve školství se to může projevit osudově a kdo by to řekl: příčinou je nezvládnutí gramatiky...

27.7.2018 v 15:14 | Karma: 19,23 | Přečteno: 793x | Diskuse| Kultura

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o budování důvěry v profese

Krize důvěry aneb nikdo nevěří nikomu (ani slovo)... Jak se to může týkat profesí (lékařů, právníků, učitelů...) a našeho vztahu k nim? Proč a jak budovat důvěru v profese? A jak to souvisí akreditováním a skládáním účtů?

19.7.2018 v 13:42 | Karma: 9,87 | Přečteno: 399x | Diskuse| Společnost

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o nevšednosti neděle a školy

Neděle neměla nikdy zevšednět. Neděle měla zůstat nedělí, stejně jako škola měla zůstat školou. Neděle i škola nás mají (mít) k tomu, abychom se vymanili z každodennosti a zabývali se věcmi vyššího řádu.

11.7.2018 v 16:23 | Karma: 8,22 | Přečteno: 303x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 409x
Vzděláním učitel - odborností pedagog. Zajímá se o otázky výchovy, vzdělávání, školy a učitelství. O prázdninách vede nedělní krasořeči, přes rok praktikuje a zkoumá vzdělávání. 

Seznam rubrik