Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o nevšednosti neděle a školy

Neděle neměla nikdy zevšednět. Neděle měla zůstat nedělí, stejně jako škola měla zůstat školou. Neděle i škola nás mají (mít) k tomu, abychom se vymanili z každodennosti a zabývali se věcmi vyššího řádu. 

Neděle a škola jsou pozoruhodným způsobem propojeny. Prapůvodní význam slova scholae (škola) odkazuje k aktivitám provozovaným v čase ne-dělním. Ty měly představovat protiváhu vůči pracovním aktivitám provozovaným přes týden a měly člověku napomáhat k (sebe)přesahu. Dle původního záměru měla tedy nejspíše neděle být dnem školním. Došlo však k tomu, že namísto neděle se školními dny staly dny mimo neděli. A tak škola zevšedněla. Všednost školy vyústila v její ne-jedinečnost. Začaly se vytrácet příležitosti k (sebe)přesahu. Školní učení se více a více podobalo učení se životem. Protagonisté pedagogiky života pod heslem „nejlepší školou je život“ načrtli program odškolnění společnosti.

A tak se stalo, že Život začal ve velkém vyučovat. Lekce, které lidem uděloval, však byly příležitostné a neuspořádané, jak už to v životě bývá. Nebyly vedeny žádnou systematikou ani metodikou, neboť nesledovaly jakýkoliv edukační záměr. Chyběl v nich prostor pro (sebe)přesah, takže učení nebylo učením – pokusy o ně totiž setrvávaly v zabořenosti v každodennosti.

Celkově vzato ve společnosti došlo ke snížení předpokladu pro vzájemné dorozumění a porozumění mezi lidmi (a generacemi), pro kulturní (re)produkci a udržení kolektivní paměti i pro jakékoliv další učení a pozvání. Život se totiž málo staral o to, že existuje určité obsahové jádro vědění, které má být mezigeneračně sdíleno/tradováno proto, že zakládá obsahové pouto jako podmínku dorozumění a porozumění.

Navzdory tomu to nakonec dobře dopadlo (píšu nedělní krasořeč – poznámka autora). Lidé ve své zabořenosti do každodennosti dělali různé věci tak dlouho a tak intenzivně, že potřebu (sebe)přesahu přece jen nahlédli a zhodnotili. Tak například: komunikovali, až vynalezli jazyk; počítali, až vynalezli číslo... (Sebe)přesah nakonec připsali svému nejnovějšímu vynálezu jakožto jeho hlavní úlohu. Ten (za blíže neobjasněných okolností) nazvali školou a provozovali jej výhradně v čase ne-dělním.?

Autor: Tomáš Janík | středa 11.7.2018 16:23 | karma článku: 8,22 | přečteno: 303x
  • Další články autora

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o třídní knize, kterou hledáme už sedmý rok

Ztratí se třídní kniha, prosím. Je to studentská legrace a já mám pro studentskou legraci pochopení. Ale, chlapci, vždyť my už tu třídní knihu hledáme sedmý rok... A to už, nezlobte se, to už pomalu přestává být vtipné. (J. Cimrman)

24.1.2021 v 20:47 | Karma: 7,59 | Přečteno: 343x | Diskuse| Kultura

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o (vy)chování řeznického psa

Račte si pro své ratolesti přát vychování řeznického psa? Náš výchovný ústav je tou nejlepší volbou na poli edukace. Tisíce děkovných dopisů!

16.1.2021 v 16:34 | Karma: 8,37 | Přečteno: 594x | Diskuse| Kultura

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: na závěr o křehkosti konsensů ve vzdělávání

Úkol dneška: vybruslit z rozporů ve věcech výchovy a vzdělávání... Vznešenost konsensů a obtížnost jejich dosahování... Bedna s nápisem fragile pro transport konsensů... Šťastný a veselý nový školní rok...

2.9.2018 v 7:37 | Karma: 7,03 | Přečteno: 283x | Diskuse| Kultura

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o alternativách v reakci na odcizení

Pocit odcizení, sociálního chladu a nepřiměřeného tlaku na výkon pro výkon... To jsou příčiny rostoucího zájmu o pedagogické alternativy včera, dnes a možná i zítra. Rozvíjí se „pedagogika záchrany“ a vynalézá se flexischooling...

23.8.2018 v 21:08 | Karma: 8,41 | Přečteno: 378x | Diskuse| Kultura

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o ničem a o všem ve vzdělávání

Zkoušel jsem napsat něco o ničem a zjistil jsem, jak obtížně uchopitelné něco je, když má být zprostředkováno jiným. Otevřel se problém obsahu, o nějž jde, nemá-li docházet k vyprazdňování (ve) vzdělávání...

16.8.2018 v 21:45 | Karma: 9,16 | Přečteno: 394x | Diskuse| Kultura

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o posilování ruky trhu a o učení v rukou samouků

Ruku v ruce s tím, jak se ruka státu uzavírá, ruka trhu posiluje. Kdo by řekl, že vzdělávání může být tak dobrý byznys. Čím vyšší výlohy, tím naléhavější potřeba převést učení co nejdříve do rukou samouků...

11.8.2018 v 22:31 | Karma: 6,79 | Přečteno: 346x | Diskuse| Společnost

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o obratech a vyvažování ve výchově a vzdělávání

Dějiny pedagogiky jsou dějinami prostupujících se obratů: k dítěti – ke společnosti – ke kultuře. V nich se odráží funkce výchovy a vzdělávání: personalizační – socializační – enkulturační. To, oč při obratech jde, je vyvažování.

2.8.2018 v 18:54 | Karma: 9,14 | Přečteno: 263x | Diskuse| Kultura

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o zakládání základů ve škole zvané základní

Je-li něco základní, je to důležité, neboť se to týká něčeho, na čem se má stavět... Podcenit základy znamená riskovat zhroucení... Ve školství se to může projevit osudově a kdo by to řekl: příčinou je nezvládnutí gramatiky...

27.7.2018 v 15:14 | Karma: 19,23 | Přečteno: 793x | Diskuse| Kultura

Tomáš Janík

Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o budování důvěry v profese

Krize důvěry aneb nikdo nevěří nikomu (ani slovo)... Jak se to může týkat profesí (lékařů, právníků, učitelů...) a našeho vztahu k nim? Proč a jak budovat důvěru v profese? A jak to souvisí akreditováním a skládáním účtů?

19.7.2018 v 13:42 | Karma: 9,87 | Přečteno: 399x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 409x
Vzděláním učitel - odborností pedagog. Zajímá se o otázky výchovy, vzdělávání, školy a učitelství. O prázdninách vede nedělní krasořeči, přes rok praktikuje a zkoumá vzdělávání. 

Seznam rubrik